אימון (coaching) – עפ"י הגדרה של ADDA – האגודה להפרעות קשב – הינו "שותפות מתמשכת המסייעת לאנשים לייעל ולהעשיר את איכות חייהם. האימון עוזר לאנשים עם ADHD להתמקד במטרות, להתגבר על מכשולים ולהתמודד עם קשיים הקשורים ל- ADHD, כניהול זמן, התארגנות וערך עצמי".
אימון ADHD מסייע לאנשים עם קשיים בקשב ובריכוז להתמקד במימוש מטרותיהם האישיות והמקצועיות, ניהול עצמי, ופיתוח דרכים אפקטיביות לפתרון בעיות.
אימון אישי הוא כלי רב-עצמה לקידום שינוי. הוא מהווה שיטה מעשית לסייע לאנשים לארגן את חייהם.
תהליך האימון הוא תהליך המקנה מבנה, כישורים, מיומנויות, ותמיכה, ויוצר אסטרטגיות מפצות שעוזרות לתפקד בדרך יעילה יותר, ולהניע להתמדה במשימה.
הנחות היסוד של אימון אישי
- המאומן הוא מרכז הטיפול.
- הקשבה למאומן היא קריטית.
- גילוי סגנון הלמידה האישי מסייע לשינויים.
- לכל מאומן קיימות התשובות לקשיים שלו.
- התפקיד של המאמן הוא לשאול שאלות שיעזרו למאומן לגלות מה הוא רוצה להשיג ומי הוא רוצה להיות.
- הגברת מודעות עצמית.
- הבנה וידיעה שבהיותו מומחה לעצמו, ימצא אסטרטגיות לפתרון.
- אחריות אישית לגבי ביצוע – מתן דין וחשבון.
אימון מתאים למבוגרים/מתבגרים/ילדים עם ADHD מהסיבות הבאות:
- מתקשים בבקרה עצמית.
- מתקשים ליצור תוכנית בגלל מוצפות מחשבותיהם.
- מתקשים לפרק את התמונה הגדולה.
- מתקשים לבחור כלים שיעזרו להם לפשט דברים.
- מתמודדים עם שכחה, אימפולסיביות ומוסחות.
- להגשים יעדים לטווח קצר וארוך.
המאמן האישי עובד עם הפרט בתחומים הבאים:
- יצירת מבנה, תכנון וארגון.
- תמיכה לנמנעים מעשייה בשל כישלונות העבר.
- הקניית כלים ומיומנויות.
- לימוד אסטרטגיות יעילות לניהול חיי היומיום.
- מעבר ממצב של "טייס אוטומטי" לגישה חושבת ומנומקת.
אימון אישי לתלמידים עם ADHD
המאמן האישי עוזר לתלמיד לזהות תופעות של הפרעת הקשב הפוגעות בתפקודו, ולפתח כישורים ומיומנויות להתמודדות.
המודל התיאורטי של אימון אישי נובע מהבנת הפרעת קשב כחסך ב"תפקודים הניהוליים" של המוח (Executive Functions) כגון:
- בניה ואחסון תמונה מנטאלית של מטרה
- בניית תכנית פעולה
- ארגון וקביעת סדר עדיפויות
- וויסות עצמי
- יכולת לעמוד בתסכול
- מוטיבציה ויכולת התמדה
- גמישות בפתרון בעיות
- בקרה על ההתנהגות.
קשיים בתפקודים הניהוליים של המוח כפי שמתבטאים אצל ילדים עם ADHD
- הפעלה עצמית – יצירת מודעות אישית – לאן רוצה להגיע, הגדרת חזון ומטרות.
- שימור המאמץ לאורך זמן – קבלת אחריות ויוזמה, יצירת מוטיבציה, שימור החזון, מיקוד המאומן במשימות ספציפיות שיביאו אותו קרוב יותר למטרות, שמירה, פיקוח וליווי עד הסוף.
- קשב – יצירת מודעות למחשבות ודברים מסיחים, יצירת "מבנים" לשימור הקשב בכל משימה.
- וויסות רגשות – יצירת מודעות לכוחות ולמוקשים – דיבור פנימי.
- זיכרון עבודה – יצירת רצף של מטלות, הצלחות והתנסויות. בדיקה ושינוי של ספור החיים – איפה אני בהווה, ולאן אני הולך. עבודה על רצף יומי, חודשי, שנתי, ופנימי.
מודל המאמנות
- תשאול, תשאול ועוד פעם תשאול – שאלות אימוניות יכולות לכלול:
- מה אתה רוצה? מה המטרה? לאן אתה רוצה להגיע?
- איך תגיע?
- מה יעזור?מה יפריע? איך תתגבר?
- איך תדע שהשגת את המטרה?
- איך תשמר את ההישג?
- הבנה
- מי אנחנו ואיך אנו פועלים – העמקת ידע ומודעות
- הגדרה וזיהוי של מאפייני הפרעת ADHD
- זיהוי השפעת המאפיינים על רמת ואיכות התפקוד בחיי היומיום, ובתחומי חיים שונים.
- נקודות חוזק וחולשה, סגנון למידה, תהליכי עיבוד, תהליך קבלת החלטות
- קבלה של עצמנו ואיך אנחנו מתפקדים
- זיהוי והגדרת צרכים, מטרות, סדרי עדיפויות
- זיהוי והכרת "מוקשים" פנימיים וחיצוניים.
- סנגור עצמי
- מי אנחנו ואיך אנו פועלים – העמקת ידע ומודעות
- אסטרטגיות – דרכי התמודדות
- תכנון
- בדיקת אפשרויות בחירה – עבודה על אופציות שונות
- פיתוח תוכנית התערבות מתאימה
- צפייה והכנה למוקשים
- פעולה – ביצוע, תפקוד
- הערכת התהליך והתוצאה – תוצאה מול תהליך
- ללמוד להתמיד – שימור השינוי, בניית הרגלים
- התמודדות עם תסכול
- התמודדות עם הצלחות
- למידה מנפילות
- השגת מטרות
- בקרה – בדיקת תהליכים ותוצאות
- מדידה
- משוב אובייקטיבי
- עבודה על מוטיבציה
- בעלות ומחויבות
מאפייני הפרעת קשב וריכוז
קשב
- התמדת קשב – היכולת להקשיב לאורך הזמן הדרוש.
- קושי בחלוקת קשב – עשיית כמה משימות קוגניטיביות במקביל.
- קושי בתכנון.
- קושי בתפיסה והערכת זמן.
- מוסחות – רגישות יתר לסביבה וקושי בחסימה של גירויים פנימיים וחיצוניים.
- קושי במילוי הוראות.
- קושי בארגון והתארגנות – סדר/בלגן; דיבור וחשיבה לא מאורגנים; מאבדים/שוכחים חפצים.
- קושי להתחיל ולסיים משימות.
- קושי במעברים.
- חוסר עקביות.
- ירידה ברמת הקשב כשהדרישה חיצונית.
בתהליך האימון המאמן מנסה להעלות את המודעות האישית ע"י שאלת השאלות:
- מה עוזר לי?
- מה מפריע לי?
ובעזרת שאלות אלה להגיע ל:
- מודעות לנקודות חוזק בתהליכי הקלט והפלט – שמיעה, כתיבה, ראיה, קריאה.
- מרכיבים סביבתיים – רעש, שקט, מוזיקה, נוכחות, צורת ישיבה, מיקום בכתה.
- ערנות מוחית – נשימות, מוזיקה, ספורט, מתי(?).
- מה הקונטקסט הנכון לזכירת החומר? איך הופכים אותו למעניין? למאתגר?
- מודעות להרגלים אישיים– איך אני מקשיב? מה אני משדר (קשר עין)? האם אני מוסח?
- ארגון – מה הנושא, מה קרה? מה גרם לזה? מה קרה אח"כ? איך זה נגמר?
אימפולסיביות
- קושי בדחיית גירויים – "עכשיו ומייד"; מאגר מצומצם של פתרונות
- סף תסכול נמוך – דיבור פנימי; גיל רגשי
- פרשנות הופכת למציאות
- קושי בויסות – תגובה קיצונית למצבים
- שליטה עצמית נמוכה – קושי במשמעת פנימית
הדרך לעבוד בצורה נכונה על האימפולסיביות היא להעלות מודעות ליכולת להשהות התגובה
שלבים בהשהיית תגובה
- עצירת הדחף להגיב מיידית לאירוע.
- יכולת לחכות, "להחזיק" את האירוע "חי".
- למידת האירוע (שמביא להתנהגות).
- יצירת רצף של האירוע עם ידע קודם ותוצאות רצויות.
- קבלת החלטה.
- תגובה.
היפראקטיביות
- רמת פעילות גבוהה
- תנועתיות ואי שקט מוטורי
- אי שקט פנימי
- מדברים הרבה, מהר ולא ברור
- חיפוש ריגושים (גם עימותים)
- רמת פעילות נמוכה
- עייפות, כבדות, חוסר אנרגיה
- עיבוד איטי
- קושי להחליט, קושי לבחור
ניתן לעבוד בדרכים יעילות על היפראקטיביות בעזרת:
- נשימות
- ספורט
- ניתוב אנרגיות
- מציאת מוקד פנימי – מה המטרה?
בפגישות האימון, מוקדשת תשומת לב לצורת הנשימה, הקצב והעומק שלה, ובהתאמה למיקוד של האנרגיות – מה מעורר, מה מעייף, מתי רמת הפעילות מתאימה לביצוע המשימה? מהו הקצב האישי?