חרדת בחינות

עידו, נער בן 14, מתוסכל מהציונים שלו. עידו מספר: "בכיתה אני זה שיודע ומבין לפני כולם. אני עוזר לתלמידים אחרים להבין את החומר, ובבחינה הם מקבלים ציונים יותר טובים ממני. אם רק הייתי מצליח להפטר מהלחץ הזה שמשתק אותי…"

רוב התלמידים ו/או הסטודנטים נכנסים ללחץ בזמן מבחן. עם הזמן, וטכניקות להרגעה עצמית, אנו מצליחים לסיים את המבחן ולהרגיש טוב ביחס לעצמנו ולהישגים שלנו. יחד עם זאת, כ-15% מתמודדים עם לחץ שמשתק אותם ולא מאפשר להם לממש את היכולת האמיתית שלהם.

חרדת בחינות היא למעשה "חרדת ביצוע", בה האדם חווה תחושות גופניות ונפשיות של לחץ, במצבים בהם צריך להוכיח לעצמו ולאחרים מה יכול להשיג.

סימפטומים גופניים יכולים לכלול: הזעה, מתח בשרירים, דפיקות לב מהירות, כאבי בטן וראש, שלשולים, עייפות, קשיי שינה, בחילות, סחרחורת ורעד.

קשיים חשיבתיים יכולים לכלול: מחשבות שליליות, עיסוק יתר בשאלות הקשורות למבחן, חוסר יכולת לחשוב, קשיי זכרון, קושי בהבנת ההוראות, קושי בארגון החומר הלימודי, קושי בהתבטאות, וירידה בערך העצמי.

קשיים התנהגותיים יכולים לכלול: אי עמידה בלוחות זמנים (איחור או אי הופעה למבחן), שימוש באמצעי עזר לא מתאימים, חוסר ידיעה איך ללמוד, דחיית עבודות, קשיי ריכוז ו blackout (האפלה).

תופעות נפשיות יכולות לכלול: תחושת פחד וחרדה, אכזבה, כעס, חוסר אונים, תסכול, עצב ואפאטיות.

פעמים רבות נמצא חוויה של קושי או חוסר ידע באחד המבחנים, שמשחזרת, מנציחה ומחמירה את עצמה מבחינה לבחינה.

מה אפשר לעשות?

  • בדיקת דרכי הלמידה – ייתכן שאינן מתאימות לחומר הנלמד.
  • למידת טכניקות להפחתת חרדה.
  • יצירת שגרת למידה ותכנון זמן מתאים.
  • שימוש באמצעים וטכניקות לזכירת החומר.
  • דאגה לסדר יום מאוזן – שינה ואכילה מאוזנים שנותנים לגוף את האנרגיה שהוא צריך.
  • פעילות פיזית עוזרת לריכוז ומאפשרת ניתוב של התחושות השליליות – ריצה, ריקוד, הליכה, משחקי כדור…
  • שינוי החשיבה השלילית – על-ידי אמירה של משפטים חיוביים לעצמכם.
  • פניה לטיפול.

רן הגיע עם אמו יום לפני בחינה קובעת במתמטיקה. למרות שיודע את החומר היטב, פוחד מ- blackout כפי שחווה במבחנים האחרונים. מרגיש שרוצה להבחן ב-5 יחידות במתמטיקה, ורק אם יעבור ציון 80 במבחן, יזכה לזה.

היות ואין לנו זמן רב, אנחנו עובדים על העצמה וחיזוק משאבים פנימיים באמצעות EMDR. רן מודרך לחפש חוויות טובות בכלל ולגבי בחינות בפרט. אני מלמדת אותו להשתמש בהם כמשאבי כוח. בנוסף, אנחנו עובדים על תסריטים שונים הכוללים הגעה בלחץ למבחן, שאלות קשות מדי, blackout אפשרי, בוחנת קשוחה מדי וכו'. תוך כדי תהליך הרפייה, רן מודרך למצוא כלים להתמודדות.

בשיחת מעקב לאחר שבוע, אני שומעת מרן, כי למרות שהמבחן היה קשה, לא חווה blackout והצליח להתמודד בעזרת הכלים שלמד.

שתפו עמוד זה:

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מי אנחנו

מכון רביד עוסק בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים, הדרכת מטפלים, אימון והדרכת הורים.
אנחנו רואים את העבודה הטיפולית כזריעת זרעים של מודעות, הבנה וקבלה המובילים לשינוי, העצמה ואיזון.
המטרה שלנו היא להביא את הפונים אלינו לתפקוד טוב יותר, דימוי עצמי גבוה יותר ושביעות רצון מהבחירות שעושים בחייהם.
המסע הטיפולי אינו פשוט במרבית המקרים, אך הוא מרגש ועוצמתי.

מצפים לכם.

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

ללא ספאם. מידע אודות פעילויות חדשות ועדכונים.

רשתות חברתיות

מאמרים נוספים

קטגוריות

קבוצת תמיכה לנפגעות פגיעה מינית

7 טיפים לבריאות, רוגע, ומצב רוח בתקופת הקורונה

מאמרים נוספים

עוצמת הנשימה

נתקלתי בכל כך הרבה אנשים שלא יודעים לנשום בצורה נכונה. לכאורה, פעולה טבעית, שכולנו עושים

מהו דכאון?

דכאון הוא הפרעה במצב הרוח של האדם. סימפטומים מתונים של דכאון הם תגובה נורמלית לרבים מהלחצים

גלילה למעלה דילוג לתוכן